Als organisatie wil je soms graag de betrokkenheid van de medewerkers vergroten. Er zijn verschillende manieren hoe je dat kunt doen. De eerste manier is door een duidelijke missie, visie en strategie te hebben. Als medewerkers iets willen bijdragen moeten zij wel kunnen weten waaraan ze dan kunnen helpen. Laat ze input leveren op de missie, visie of strategie en wellicht heeft het positieve invloed op het uiteindelijke resultaat. Als werkgever moet je aantrekkelijk zijn om te willen blijven werken. Dit slaat ook nauw aan de missie, visie en strategie. Als werkgever trek je talent naar je toe door ook in te spelen op persoonlijke tevredenheid. Hoe kun je verder medewerkers betrokken maken? Dit kan ook door een MTO te doen. Dit is een onderzoek naar de tevredenheid van het personeel. Zo een onderzoek geeft aan de medewerkers aan dat de werkgever geïnteresseerd is in jouw mening en advies. Misschien komen er wel hele interessante resultaten uit waar jij eerst helemaal niet aan had gedacht. Misschien komt er wel uit dat iemand Loopbaanbegeleiding nodig heeft of gehad.

Qua betrokkenheid heb je verschillende vormen. Je hebt bijvoorbeeld affectieve betrokkenheid. Hierbij wil je echt betrokken zijn bij de organisatie. Als werknemer geloof ik dan in de organisatie en je wil oprecht helpen bij de organisatie.

Normatieve betrokkenheid is als een medewerker betrokken is omdat hij vind dat hij bij de organisatie hoort te blijven. Het is het gevoel dat iemand vind dat hij betrokken moet zijn, een soort morele plicht.

Continuerende betrokkenheid betekent als een werknemer betrokken is uit noodzaak. Het nadelen van het bedrijf kan nadelige gevolgen hebben omdat er geen alternatieven zijn of omdat de voorwaarden beter zijn bij de huidige werkgever in plaats van ergens anders. Het nadeel is dat deze werknemers ontevreden zijn maar toch geen extra stap durven te zetten. Liever wil je deze werknemers niet hebben.

https://carrierepoort.nl/

Comments are closed.