Samen-1

Hoe ik succes behaalde als onafhankelijk schrijver

Ik ben altijd al een beetje eigenwijs geweest. Toen ik mijn eerste boek had geschreven, was ik erg tevreden over mijn werk. Maar ik merkte al vrij snel dat geen enkele uitgever eraan wilde beginnen. Uit recent journalistiek onderzoek is ook gebleken dat weinig uitgevers meer niet-gevestigde namen uitgeven. Je moet dus al een gevestigde naam zijn om aan de slag te kunnen. Is dat niet het geval, dan kom je er eigenlijk niet tussen. Dus wat dan? In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, besloot ik om zonder uitgever mijn boek uit te geven. Boeken drukken, promoten, verkopen: ik deed het allemaal zelf. En dat is een schot in de roos gebleken.

Succesfactoren voor onafhankelijke schrijvers

Het eerste wat ik iedereen aanraad is dat je het schrijven als werk moet benaderen. Eén van mijn grootste voorbeelden is Nick Cave. Een geweldige artiest. Hij behandelt het artiest zijn als een full time baan. Van 9 tot 5 werkt hij in zijn kantoor aan zijn muziek, teksten, schrijfsel, poëzie of film soundtracks. Om 5 uur sluit hij de deur van het kantoor achter zich en sluit hij af voor de dag. Zijn output is ongekend hoog. Hij beargumenteert dan ook dat inspiratie niet naar je toe komt, maar dat je het op moet zoeken. Neem geen passieve houding aan, maar ga actief op zoek. Blijven werken, kortom. Met deze insteek begon ik ook met schrijven. Elke dag forceerde ik mezelf weer om te typen. Sommige dagen ging het uitstekend, andere dagen wat minder. Maar hoe meer je schrijft, hoe makkelijker je schrijft. De woorden leken soms wel uit me te vloeien. Dat zijn de heerlijkste momenten voor een schrijver. Of je nu een uitgever hebt of niet, sowieso is mijn advies: schrijf. Schrijf dagelijks. Ga er ook voor zitten als het niet lukt. Schrijf.

Druk goedkoop je boeken

Inmiddels zijn er diverse online drukkerijen waar je relatief goedkoop en snel je boeken kunt laten drukken. Zelf heb ik gekozen voor Ezbook gezien de prijs – kwaliteit verhouding. Een lage prijs en toch een hoge kwaliteit. Dat is wat ik wilde. Immers wil je niet dat jouw lezers een vodje gaan lezen. Zo trek je geen (nieuwe) lezers aan. Bovendien wil het oog ook wat. Wanneer mensen boeken uit gaan zoeken, is de voorkant ook een factor. Een mooie voorkant kan een hoop schelen. Daarom is een goede kwaliteit van groot belang. Maar mijn budget was niet oneindig. Ezbook bood mij het beste van beide werelden.

Wees slim qua promotie

In een ver verleden heb ik columns geschreven voor een dagblad. Ik had dus al ervaring met het ludiek reageren op de actualiteit. Op Twitter kwam deze expertise goed van pas. Ik kreeg steeds meer volgers en dat had positieve gevolgen voor de verkoop van mijn boeken. Pak het niet te geforceerd aan. Mensen houden er niet van als reclame opgedrongen wordt. Maar als je het organisch aanpakt, kan social media een goede manier zijn om een nieuw publiek aan te boren.