Tientallen jaren lang is er gewerkt met ‘echte’, papieren acceptgiro’s en nog steeds worden deze door bedrijven naar klanten gestuurd als aanmaning tot betaling. Langzaam maar zeker worden er echter nieuwe, moderne manieren geconstrueerd om deze oude, toch ietwat achterhaalde fysieke methode te vervangen. Eén van deze nieuwe methodes is online giro, dat – zoals de naam al aangeeft – via het internet werkt. Op deze manieren worden tal van nadelen die kleven aan de originele acceptgiro’s weggewerkt.

Zo is het digitaal versturen van acceptgiro’s door bedrijven simpelweg een stuk milieuvriendelijk. Voor de 152 miljoen verstuurde acceptgiro’s in 2010 was bijvoorbeeld zo’n tien miljoen kilo hout nodig, wat natuurlijk de desastreuze ontbossing in de hand werkt. Verder is al dit papier en de administratie die erbij komt kijken ook gewoon erg duur. Dit is zowel voor de consument als de aanbieder vervelend. Tot slot is het ook nog zo dat alle handelingen die eraan verbonden zijn gewoon erg omslachtig zijn. Kortom: er moest iets veranderen en met online giro is dat ook gebeurd. Hoe die nadelen omgebogen zijn in voordelen, gaan we zo meteen behandelen, maar eerst kijken we nog even naar hoe online giro precies in zijn werk gaat.

Zo werkt online giro

Online giro lijkt in de basis gewoon erg op de traditionele manier van het versturen van acceptgiro’s. De stijl bijvoorbeeld is in zekere zin gewoon een replica van de oude kaarten, zij het nu digitaal. Hiervoor is gekozen om het voor de klanten begrijpelijk en vertrouwd te houden. Verandering hierin zou enkel voor verwarring zorgen. Wel is het mogelijk gelijk meerdere acceptgiro’s in één keer te versturen en om de huisstijl van je bedrijf (denk hierbij aan het logo, de kleuren, etc.) te verwerken in de lay-out van de acceptgiro die verstuurd wordt.

Dit versturen gebeurt uiteraard gewoon via de mail. Klanten kunnen dus op de mail hun acceptgiro openen en gelijk overgaan tot de betaling. Dit gebeurt via hun eigen bank. Net zoals bij bijvoorbeeld een betaling met iDEAL kunnen ze namelijk hun eigen bank kiezen, waarna het internetbankierenscherm van de betreffende bank zich opent. Als deze betaling, die voor de klant overigens vergemakkelijkt wordt omdat alle gegevens (wat betreft de kosten en dergelijke) al ingevuld zijn, verricht is, krijg je daar als verstuurder van acceptgiro direct bericht over. Zo weet je direct of aan de betaling is voldaan.

De voordelen van online giro

Uit al het voorgaande blijken eigenlijk de voordelen van online giro. Ten eerste is dat natuurlijk de oplossing van de enorme verspilling van papier, waardoor online giro een stuk milieuvriendelijker is. Daarnaast is er sprake van een kostendaling door het versimpelen van de transactie en de afgenomen kosten voor bijvoorbeeld het papier. Ook de klant profiteert hiervan, omdat dit niet doorgerekend hoeft te worden. Deze klant hoeft bovendien veel minder moeite te doen om de betaling te verrichten, wat natuurlijk voor hemzelf gemakkelijk is, maar ook voordelen heeft voor de aanbieder, die het geld eerder ziet binnenkomen dan wanneer de betaling uit luiheid eindeloos uitgesteld wordt. Met dit laatste zijn we wellicht aangekomen bij het grootste voordeel, aangezien dit bij de originele acceptgiro’s vaak een groot probleem vormde.

Comments are closed.