Leadgeneratie van topkwaliteit zorgt ervoor dat uw onderneming groeit en dat de verkopers tevreden zijn. Wat is goede leadgeneratie en waarom zijn tevreden verkopers zo belangrijk? Goede leadgeneratie is goed wanneer de verworven leads proactief binnengekomen zijn, de leads zich bewust zijn dat ze moeten betalen voor product of dienst en de leads voldoen aan alle criteria die zijn opgesteld door de onderneming die leads wil hebben. Tevreden verkopers, zijn verkopers die geen acquisitie moeten uitvoeren, leads krijgen die geld willen uitgeven en leads die passen bij het profiel van de organisatie, dus eigenlijk leads die klant willen worden. Hoe vind je dan een onderneming die goede leadgeneratie uitvoert en waar moet je op letten? Door gebruik te maken van de juiste zoekbegrippen, zoals bijvoorbeeld gekwalificeerde leadgeneratie, kun je verschillende leadgeneratie ondernemingen vinden. Van belang is dat je uitvindt of ze slechts adressen verkopen of leads. Wanneer ze slechts adressen verkopen, weet je zeker dat je geen goede leadgeneratie in huis haalt, afblijven dus. Indien ze leads verkopen, is het van belang uit te vinden wat de kwaliteit van de leads is. Zijn het eigenlijk adressen, maar ze zijn ondergebracht in categorieën (branches), dan heb je iets meer dan kale adressen, maar eigenlijk stelt het nog niet veel voor, de leads hebben mogelijk geen behoefte, de leads weten helemaal niet dat ze lead zijn, enz. Ook hiervoor geldt, afblijven. Van belang is om bij het kleine aantal leadgeneratie ondernemingen dat dan nog overblijft na te gaan of ze reactief (zelf leads zoeken, bijvoorbeeld via call center) of proactief (leads die zelf op zoek zijn naar een bepaald product of een speciale dienst) aan leads komen. Leads die niet proactief op zoek zijn geweest, hebben een heel lage conversie rate, eenvoudigweg is het helemaal niet bekend of ze op het moment dat ze benaderd worden enige behoefte hebben. Dus, wanneer het om reactieve leads gaat, ook weer afblijven. De volgende stap is uit te vinden of de leads actueel zijn, leads die oudere dan enkele dagen zijn, hebben hun interesse al opgegeven of zijn al klant bij de concurrent. Een goede leadprovider, draagt de proactief aangemelde lead binnen 8 werkuren over aan de klant. Levert de leadgeneratie organisatie leads die ouder dan 3 dagen zijn, is de kans op succes met deze leads zeer klein, vandaar dat ook dit als advies “afblijven” krijgt. In de praktijk blijken er nog maar heel weinig leadproviders over te blijven wanneer u goede leadgeneratie wilt hebben. Veel leadproviders verkopen leads meerdere (tussen de 3 en 6 maal) door, een eenvoudig rekensommetje leert dan al dat de scoringskans tussen de 1 op 3 en 1 op 6 ligt, iets dat je niet kunt beïnvloeden. Wil je een 1 op 1 kans hebben, dan moet je een leadprovider die je exclusiviteit in jouw branche biedt, dat wil zeggen dat een lead maar eenmaal verkocht wordt en niet meerdere malen. Waarschijnlijk heeft de bovenstaande filter al tot gevolg gehad dat er maar één leadprovider overblijft die goede leadgeneratie levert, maar voor de zekerheid wordt de laatste parameter binnen de leadprovider dienstverlening er nog bijgehaald en deze parameter is meteen een van de belangrijkere. Iedere proactief aangemelde lead wordt persoonlijk gebeld. Er wordt gecontroleerd of het een serieuze aanmelding is (het internet is vervuild, van robots, tot gekken zijn onderweg) en de contactgegevens worden geverifieerd (een lead is waardeloos wanneer hij niet te bereiken is). Daarna wordt gecheckt of de lead voldoet aan de criteria die de klant heeft aangegeven. Voldoet een lead aan al deze criteria, inclusief bewuste aanmelding en correcte contactgegevens, dan wordt nog gecontroleerd of de lead reeds in contact is met de klant (indien dit zo is, is er iets niet goed tussen de lead en de klant…). Wanneer er nog geen contact is, wordt gevraagd of de lead binnen 8 werkuren benadert kan worden door de klant. Slechts op deze manier weet je dat je een lead hebt, die geld wil uitgeven bij jou en dat je goede leadgeneratie afneemt. In de praktijk blijkt er maar één leadprovider te zijn die dit zo kan leveren, dat is Virgoleads. Snel resumerend: Virgoleads werkt slechts met leads die zichzelf proactief aanmelden voor bepaalde diensten of producten. Deze leads worden in minder dan 8 werkuren na aanmelding gecontacteerd en gekwalificeerd. Na positieve kwalificatie wordt de lead, ook weer binnen 8 werkuren, overgedragen aan de klant van Virgoleads die de dienst of product levert waarvoor de lead zich heeft aangemeld. En daarna wordt de lead niet meer doorverkocht. Dat is wat de titel “goede leadgeneratie” mag dragen en je kunt ervan overtuigd zijn dat een conversie naar nieuwe business bij deze leads tussen de 80 en 100 procent is. Waarom zijn verkopers van organisaties die klant van Virgoleads zijn, dus goede leadgeneratie geleverd krijgen, zo tevreden? Door de jaren heen is bewezen dat, zelfs de topverkopers, moeite hebben (of geen zin hebben) in koude acquisitie. Koude acquisitie is het vinden van bedrijven of consumenten die mogelijk klant willen worden. De telefoon is nog steeds het meest klassieke hulpmiddel hiervoor. Het is tijdrovend en vaak frustrerend. Verkopers moeten bij, potentiele, klanten zitten om omzet binnen te halen en niet hun tijd en humeur verdoen aan het “vervelende” koude acquisitie proces. Het kost ook eigenlijk veel teveel tijd en dus veel teveel tijd en het werkt negatief voor het humeur en het gedrag van verkopers. Wanneer de organisatie waarbij de verkopers werkzaam zijn een leadgeneratie dienstverlener hebben, maar hij levert slechts adressen of niet gekwalificeerde leads die meerdere keren zijn doorverkocht, zullen de verkopers in eerste instantie blij zijn, ze hoeven geen koude acquisitie meer uit te voeren. Totdat ze ontdekken dat het nabellen van leads die niet weten dat ze lead zijn, of al vijfmaal benaderd zijn door de concurrent, volledig zinloos is en nog veel meer tijd kost. Wanneer de organisatie waarvoor ze werken, de goede leadgeneratie dienstverlening afneemt bij Virgoleads, zijn de verkopers absoluut tevreden. Ze kunnen precies datgene doen waarvoor ze aangenomen zijn, omzet genereren. Een onderneming kan slechts succesvol zijn met tevreden verkopers dankzij de goede leadgeneratie van Virgoleads.

Meer informatie: www.virgoleads.com

Comments are closed.