Influencer marketing is een onderdeel van de dienst outreach. Deze vorm van outreach wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt door verschillende soorten bedrijven. Bij influencer marketing wordt een bepaald persoon of een bepaalde groep ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Deze influencers hebben veel ‘fans’ en volgers op social media. Hier maken zij veelvuldig gebruik van. In de meeste gevallen zijn dit bloggers of vloggers die content versturen door social media te gebruiken. Denk hierbij aan foto’s, filmpjes of blogs waarin een product of dienst wordt besproken. Influencers zijn te vinden in verschillende vormen en maten. Iemand kan bijvoorbeeld een influencer zijn omdat die persoon schrijft over een bepaald merk of bedrijf vanuit de passie of liefde daarvoor. Aan de andere kant kan het ook gaan om een persoon met veel autoriteit, die daardoor een heel specifieke doelgroep kan bereiken. Denk hierbij aan personen met een bepaalde interesse of hobby. Wanneer je als bedrijf of merk gebruik gaat maken van influencer marketing, benut je in feite het bereik en de impact van deze influencers om hiermee een specifieke doelgroep te bereiken en te beïnvloeden.

Waarom influencer marketing gebruiken?
Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf of merk influencer marketing zou gebruiken. Hieronder zijn de belangrijkste redenen te vinden

  • Influencers zijn betrouwbaar
    Over het algemeen genieten influencers vaak een hoge mate van vertrouwen binnen hun doelgroep. Tegenwoordig hebben mensen een bepaalde afkeer tegen reclame ontwikkeld. Ze worden niet graag beïnvloed door merkboodschappen. Wanneer een persoon die wij vertrouwen of waar we tegen op kijken vertelt over een bepaald onderwerp, product of bedrijf, dan is de kans groter dat we beïnvloed worden door de boodschap.

  • Effectief specifieke doelgroep bereiken
    Influencer marketing is een zeer effectieve manier om het bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten. Zoals eerder genoemd zal een influencer met een bepaalde hobby of interesse een doelgroep hebben die dezelfde hobby of interesse heeft. Zo zullen bijvoorbeeld fitnessbloggers voornamelijk gevolgd worden door mensen die geïnteresseerd zijn in fitness.

  • Vaak efficiënter dan andere vormen van advertising
    Influencer marketing is niet epr definitie helemaal gratis. Zo kan er bijvoorbeeld een financiële vergoeding staan tegenover een blog of bericht. Het komt ook regelmatig voor dat producten worden toegestuurd in ruil voor het publiceren van bijvoorbeeld een blog of video hierover. Over het algemeen wordt influencer marketing gezien als een goedkope manier om de doelgroep te bereiken en om het bereik te vergroten.

Vragen over influencer marketing?
Heb je nog vragen over influencer marketing? Of ben je wellicht benieuwd naar andere onderdelen van outreach? Neem dan even contact op met online marketing bureau MaxLead voor een vrijblijvend gesprek.

https://www.maxlead.com/diensten/search-engine-optimisation/autoriteit-opbouw/

Comments are closed.