Omdat de markt voor zeecontainers inmiddels goed is opengesteld, zijn er talloze aanbieders die gebruikte zeecontainers verkopen die in regionale advertenties of in virtuele veilinghuizen zoals “Ebay-classificatieadvertenties” aan het spartelen zijn. Professionele service, deskundig advies en een hoge beschikbaarheid van containers worden geleverd door bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop van afgedankte zeecontainers. 

Aan welke kwaliteitseisen moet een container voldoen?

Op het gebied van zeecontainers zijn er speciale normen die de conditie van een gebruikte container nauwkeurig beschrijven. Ze zijn ingedeeld in drie groepen:

  • Kwaliteitsnorm volgens IICL 5 (Instituut van Internationale Verhuurder van Containers)
  • Waardig (CW)
  • Wind bij Waterdicht (WWT)

Csc badge-seecontainerDe IICL 5 classificatie behoort tot de hoogste klasse, omdat deze containers kunnen worden voorzien van een CSC badge of een geldige CSC goedkeuring. Dit betekent op zijn beurt dat de containers in zo’n goede staat zijn dat ze zelfs gebruikt kunnen worden voor leasing.
De Cargo Worthy Standard beschrijft containers die geschikt zijn voor lading, maar die hier en daar al enkele roestplekken hebben.

Containers van de WWT-groep zijn winddicht en waterdicht, maar sommige ervan vertonen grotere gebruikssporen – maar dergelijke containers zijn nog steeds uitermate geschikt als opslagcontainers.

Tip: Als je een zeecontainer als een tiny house wilt gebruiken voor het tiny house lisse project dan kun je om een lange houdbaarheid te garanderen en voortijdige beschadiging van uw containerhuis te voorkomen, moet u bij de aankoop van een gebruikte container aandringen op een IICL 5 classificatie. Indien mogelijk moet ook de onderconstructie van de container worden gecontroleerd. Hier kan roest beginnen, wat op het eerste gezicht niet herkenbaar is en later voor problemen kan zorgen. 

 

Hoeveel kost een gebruikte zeecontainer?

Zoals bij elk bouwproject is een realistische berekening onontbeerlijk voor de verwijdering van zeecontainers: Voor een nieuwe (= een oude) zeecontainer van 20 voet, bijvoorbeeld, moet een prijs van ongeveer 2.250 euro worden verwacht; de prijs voor een nieuwe (= een oude) zeecontainer die de lading waardig is, is ongeveer 850 euro netto. Door de schommelende prijs van staal zijn de prijzen van zeecontainers echter ook onderhevig aan sterke schommelingen. Voor de initiatief groep tiny house lisse is dit een goede prijs en in tegenstelling tot conventionele bouwprojecten moet het vervoer bij de prijs van containers worden opgeteld: De stalen module wordt precies op de door u gewenste locatie geleverd, maar de transportkosten kunnen een grote impact hebben. Deze bedragen meestal € 1,00 – 2,50 per kilometer transportafstand. Een item dat vaak over het hoofd wordt gezien.

Tip: Kies een containerdepot bij u in de buurt om de transportkosten zo laag mogelijk te houden.

De ontwikkeling van een container kan afhankelijk van de levenssituatie en levensstijl een realistisch alternatief zijn voor de aankoop of bouw van een klein huisje. Containergrootte, kwaliteit, berekening – in het geval van grotere bouwprojecten – de juiste bouwpartner en een lokaal organisatiestatuut, dat platte gebouwen toestaat, zijn dan voldoende om binnen de kortste tijd tot een regendicht karkas te komen, dat indien nodig met eigen bijdrage kan worden ontwikkeld. Als u het niet zelf wilt doen en in plaats daarvan op zoek bent naar een “kant-en-klare” oplossing, zijn er aanbieders die gespecialiseerd zijn in containerhuizen, zoals Conhouse.

Comments are closed.