Content marketing moet ervoor zorgen dat de doelgroep precies datgene te zien en te lezen krijgt wat hij of zij verwacht en zich voorstelt. Content marketing is daarom een heel belangrijk onderdeel van internet marketing. Eigenlijk is content marketing in principe datgeen dat vroeger direct marketing wilde bereiken. De definitie van direct marketing is rechtstreekse communicatie met een doelgroep van individuele klanten – bedrijven sturen brieven of flyers in dagbladen of e-mails (nieuwsbrieven) en hopen zo een publiek te bereiken. Bij direct marketing wordt vooral gedacht aan gepersonaliseerde brieven. Met content marketing wordt eigenlijk hetzelfde gedaan, echter alles op het internet. De truc is dat de doelgroep op zoek is naar hetgeen bij hun past en daarop moet dan content marketing antwoord geven. Bij direct marketing ging men er maar vanuit dat de ontvanger onderdeel was van de doelgroep. Op het internet kan dit veel beter gestuurd worden. De ontvanger is zelf proactief, via een zoekmachine, op zoek en met de juiste content marketing krijgt hij of zij precies te zien wat ze willen. Terwijl direct marketing push marketing is en de ontvanger op het moment niet op zoek is naar of niet tot de doelgroep behoort. De eerste marketeers waren vooral de postorderbedrijven die gebruik maakten van direct marketing. De Wehkamp en Neckermann zijn de pioniers geweest op dit gebied, nu zijn ze specialisten in internet marketing met als speerpunt content marketing. Helaas is de markt van deze bedrijven overspoeld door webshops en waren ze te lang blijven hangen in hun traditionele aanpak. De groten en sterkste hebben de overstap naar internet tijdig gemaakt en dankzij content marketing spreken ze perfect hun doelgroep aan. Internet en social media hebben gezorgd voor een spectaculaire verandering van direct marketing, ze hebben het eigenlijk omgezet naar doelgerichte content marketing. Bedrijven en instellingen proberen zoveel mogelijk tussenschakels te elimineren. De meeste bedrijven gebruiken direct marketing nog steeds als een aanvulling op de huidige marketingkanalen, zoals content marketing. Bedrijven als Samsung, die op dit moment een ander probleem aan zijn hoofd heeft hangen, en BMW marketen hoofdzakelijk door massamedia en via dealernetwerken, alles via internet en content marketing. Maar ze vullen deze kanalen ook aan met direct marketing. Veelal zijn het webpagina’s waarop klanten informatie kunnen krijgen over de producten, financiering en verkooppunten. Ook veel warenhuizen en in mindere mate banken (door sluiting van kantoren) verkopen het grootste deel van hun producten of diensten via fysieke vestigingen, maar ook direct via ‘gepersonaliseerde’ brieven. E-commerce of internet marketing is het compleet nieuwe model van zaken doen. De juiste content marketing draagt bij tot het succes. Content marketing staat voor tevreden lezers en meer omzet! |