Voor veel branches zijn het turbulente tijden, zo ook voor de koffiebranche. Veruit de meeste kantoren zijn deels of helemaal gesloten en zo goed als alle horecazaken zijn dicht. Voor koffiebranders en koffieleveranciers die leveren aan deze groep zijn het dan ook erg onzekere tijden. De omzet daalt enorm en het is maar afwachten op versoepeling van de maatregelen om weer een beetje op gang te kunnen komen. Of zijn er toch manieren om op gang te blijven en de weggevallen omzet op te vangen? (Spoiler: die zijn er!) Aan de andere kant zijn er koffiebranders en leveranciers die direct leveren aan de eindgebruiker. Zij merken minder verschil en zullen misschien zelfs een omzetstijging meemaken. Deze crisis vraagt ondernemers om een creatieve en pragmatische aanpak. In deze blog geven we een analyse van de situatie en een aantal slimme initiatieven.
Koffiebranders en leveranciers die zich richten op de buitenshuis consumptie worden hard geraakt door de corona crisis
Organisaties die zich richten op de thuis consumptie van koffie zullen weinig last hebben van de corona crisis of misschien zelfs een stijging van de omzet meemaken. Dit brengt ons tot een slim initiatief: (tijdelijk) de distributiewijze veranderen van Business to Business (B2B) naar Business to Consumer (B2C) om een deel van de weggevallen omzet op te vangen. B2B naar B2C om weggevallen omzet (deels) op te vangenBedrijven die zich normaliter richten op de buitenshuis consumptie van koffie zouden zich (tijdelijk) kunnen richten op de eindgebruiker. Door de minimale ordergrootte te verlagen op de webshop en de koffie aan te bieden op marktplaatsen zoals bijvoorbeeld bol.com en/of amazon.nl is het voor de thuiszittende consument makkelijk om de koffie te bestellen. Een mooi voorbeeld van deze (tijdelijke) transitie is het full-service koffie- en theebedrijf Another Cookie. In De Ondernemer liet oprichter en eigenaar Jochem Snels weten dat zij de webshop geopend hebben voor kleine bestellingen die de volgende dag al geleverd kunnen worden. Ook zijn hun koffiebonen en koffiecapsules verkrijgbaar via bol.com. Dit om ervoor te zorgen dat thuiswerkers gemakkelijk koffie kunnen bestellen. Een sympathiek initiatief: Lock Down CoffeeTijdens deze crisis is er veel empathie: jongeren doen boodschappen voor kwetsbare ouderen, er wordt geklapt voor de zorgmedewerkers en studenten leggen hun studieboeken even weg om kleine klusjes voor anderen uit te voeren. In de koffiebranche gebeurt er iets vergelijkbaars. De drie koffiemerken Tribes Coffee, Manetti en Redbeans begonnen het initiatief Lock Down Coffee. Voor iedere zak koffie of doos koffiecapsules wordt er €5 gedoneerd aan een horeca ondernemer naar keuze. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van de eerder genoemde (tijdelijke) omslag in het distributiemodel (B2B B2C). Koffiedik kijken…Als alles goed gaat mogen op 1 juni 2020 de restaurants, cafés en terrassen weer open voor maximaal 30 personen (inclusief personeel). Het is zeker dat door deze versoepeling de omzet niet terug zal gaan naar het ‘pre corona’ niveau, dat gaat nog wel even duren. Wellicht is een combinatie van Business to Consumer en levering aan horeca de beste oplossing voor koffiebedrijven die zich richten op de buitenshuis consumptie in dit (hopelijk tijdelijke) nieuwe normaal. |