Een website hebben is leuk, maar het is nog leuker als je website ook nog veel bezoekers trekt. Dat kan als je website hoog staat in de zoekmachines op Internet. Een zoekmachine is niets anders dan een computerprogramma waarmee je met zoekwoorden informatie kan vinden op het Internet. In het begin kon er met zoekmachines slechts met bepaalde keywords gezocht worden, tegenwoordig kun je met vrije zoekwoorden full text zoeken (met de gehele tekst). Het zoeken gebeurt met zoekmachinerobots (spiders). Achtergrond Google Achtergrond GoogleEr zijn verschillende zoekmachines. De bekendste zijn Google, Yahoo!, Bing en Baidu. Wereldwijd wordt het meest gebruik gemaakt van de Google zoekmachine. Hoe hoger in Google je staat, hoe makkelijker mensen jouw website weten te vinden en hoe beter deze bezocht wordt. Hoger in Google scorenDe Google zoekmachine is in 1997 opgericht door twee promovendi van de Stanford University. Al snel werd deze zoekmachine de populairste, omdat de zoekpagina geen drukke advertenties had. Dit in tegenstelling tot de al bestaande zoekmachines. De naam Google komt van het woord googol, dat is een 1 met 100 nullen. Dit geeft de vele mogelijkheden aan om te zoeken. Maar er werd een spelfout gemaakt, waardoor het Google werd. Was Google vroeger een Engelse zoekmachine, tegenwoordig is Google er in diverse talen: sinds 2002 ook in het Nederlands. Hoger in Google scoren Om hoger in Google te komen moet je het zoekwoord en je website op elkaar laten aansluiten. Dat doe je met SEO, oftewel Search Engine Optimization. SEO is niets anders dan technieken voor het bijstellen van je website voor zoekmachines. Als je handig bent kun je dit zelf en is het gratis. Natuurlijk zijn er ook diverse bedrijfjes die dit voor je kunnen doen. Je kan ook adverteren in de zoekmachines: dit heet SEA, oftewel Search Engine Advertising. In principe ben je altijd zichtbaar als je bovenaan staat. Maar advertenties kosten geld en als je niet betaald, ben je niet zichtbaar. Bij SEO ben je juist altijd zichtbaar in de zoekmachine, maar niet persé bovenaan. En het is ook niet gegarandeerd dat je je eerder behaalde positie in de zoekresultaten vasthoud. Je kan je website ook indexeren, door links naar je eigen website aan te vragen bij andere websites of door je website aan te melden bij diverse directory’s. Voor alle opties is wat te zeggen. Welke keuze je maakt om hoger te scoren bij Google, hangt helemaal af van je budget. Voor alle opties is wat te zeggen. Welke keuze je maakt om hoger te scoren bij Google, hangt helemaal af van je budget. |