Samen-1

Wil jij je online verkoopproces verbeteren?

Inzicht in je verkoopproces is waardevol

Als jij je business nog rendabeler wil maken is je verkoopproces verbeteren een goede zet. Met een online marketing funnel krijg jij precies inzichtelijk hoe de klant van A tot Z het proces van kopen bij jouw business doorloopt. Dit gaat van het eerste bezoek tot aan het binden van de klanten aan je bedrijf. Door naar dit model te kijken ontdek je inzichten en verbeterpunten voor jouw verkoopproces. Misschien denk je nu al over een perfect verkoopproces te beschikken. Toch is het slim om te kijken of dat klopt. Soms stellen klanten onbewust — door tegen bepaalde zaken aan te lopen — schoonheidsfoutjes hierin aan de kaak. Uiteindelijk zul je met deze verbeterslag sneller en gerichter je potentiële klanten kunnen helpen. Door het verbeteren van je verkoopproces zal jouw business ook gaan groeien. Is het niet in kwantiteit dan is het wel in kwaliteit. Pak je het goed aan, dan zul je in beide opzichten een stijgende lijn opmerken.

De online marketing funnel laat je sterke en zwakke punten zien

Het brengt onwijs nuttige inzichten als je kunt zien waarom prospects of klanten bepaalde keuzes wel of niet maken. Deze informatie kun je gebruiken om andere klanten te overtuigen of om volgende klanten het proces nog gemakkelijker te laten doorlopen. Er zijn zes fases: bezoeken, boeien, beslissen, bestellen, betalen en binden. Elke fase van de funnel heeft een andere insteek. Hoewel je wellicht denkt dat de ene fase belangrijker is dan de andere: ze staan allemaal met elkaar in verbinding. Je verkoopproces is zo sterk als de zwakste schakel. Als de eerste fases niet klantvriendelijk zijn, bereik je prospects de laatste fases niet. Zijn die echter niet goed ingestoken, dan worden die bepaalde doelstellingen niet behaald.

Verbeteringen aanbrengen in elke fase

Als je de funnel niet zou gebruiken zouden je verbeterpunten wellicht willekeuriger zijn. Juist door het gebruiken van de funnel kun je zien in welke fase je verbeterslag geplaatst kan worden. Met die informatie kun je ook uitleggen waarom dat punt juist beter moet. Je ziet verbanden tussen de vorige en de volgende stappen. Je weet waarom je de website moet aanpassen, omdat je in de metingen de actuele cijfers hebt gezien. Het gaat van nattevingerwerk naar concrete redenen.

Loyale klanten zijn behoorlijke waardevol

Je ideale doel is het werven van loyale klanten. Maar klanten worden niet zomaar loyaal. Je moet ze precies helpen met hun problemen of in hun behoeften. Ze moeten de meerwaarde van je business en je product of dienst inzien. Daarbij moet dat voor een langere periode gebeuren. De kans is groot dat hierdoor herhalingsaankopen ontstaan. Een tweede voordeel is dat loyale klanten reclame voor je kunnen maken. Of dat nou fysiek (mond-tot-mond) of online (een positieve review) is: je kunt er nieuwe klanten door krijgen. Hecht dus veel waarde aan reeds bestaande klanten. Met de online marketing funnel zie je waar ook op dit gebied eventuele verbeterpunten liggen. Ga in zee met een professioneel marketing team als je je verkoopproces optimaal wil verbeteren.

https://www.omcbase.nl/online-marketing-funnel/